Co potřebuji k pronájmu bytu?

Čas čtení: 3 min

Pokud chcete začít pronajímat byt tak si určitě položíte otázku, co potřebuji k pronájmu bytu? No zaprvé potřebujete byt. Ideálně vlastní. I když můžete pronajmout i cizí, ale to většinou nedává ekonomicky smysl. Protože když pronajmete byt, který máte v pronájmu, musíte ho pronajmout za vyšší cenu, než za jakou ho máte v pronájmu vy, aby se to vyplatilo. Protože potřebujete souhlas majitele, tak se to dozví a není jediný důvod, aby byt nepronajmul sám za vyšší cenu.

Kvalita pronajímaného bytu by měla odpovídat alespoň nějakému minimálnímu standartu. To znamená, že by byt měl mít alespoň zrekonstruované jádro, kuchyňskou linku, podlahové krytiny a byt měl být vymalovaný. S nábytkem si nelámete hlavu, většina nájemníku má nábytek svůj. Pokud v bytě nějaký nábytek máte, tak ho tam nechte a když bude nájemníkovy vyhovovat tak si ho nechá nebo ho odvezete (toto platí pouze v případě, pokud nepronajímáte zařízený byt).

Pokud máte pronajatý byt, nájemník platí a nedělá problémy, můžete si pogratulovat.


Pronajímatel bytů

Nakonec potřebujete ještě nájemníka. To je asi nejtěžší a nejdůležitější část. Samozřejmě že musíte také správně nastavit výši nájemného a služeb. Doporučuji přepsat elektřinu a plyn na nájemníka (pokud jste plyn nenechali odpojit). Přepis jde udělat online, většinou potřebujete jen údaje z faktury.

Co potřebuji k pronájmu bytu

Byt je pronajatý

Pokud máte pronajatý byt a nájemník platí a nedělá problémy, můžete si pogratulovat. V opačném případě nájemníka okamžitě vyměňte. Když je byt pronajatý, máte dvě významné povinnosti. Do konce března následujícího roku musíte podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Konkrétně se jedná o přílohu č. 2. Blbé je to, že pokud jste zaměstnanci a daňové přiznání doteď za vás řešil zaměstnavatel, tak odteď si ho budete podávat sami. Naštěstí, pokud uplatníte výdaje procentem z příjmů (30 %), tak je vyplnění daňového přiznání celkem snadné. K vyplnění daňového přiznání použijte EPO od Ministerstva financí, které vše spočítá samo a dělá jen přiměřené množství chyb.

Druhá povinnost je roční vyúčtování. Pokud bydlí nájemník v bytě od prvního ledna, potom je vyúčtování snadné, jinak se musí rozpočítat.

Ještě nezapomeňte na pojištění bytu. Vy byste měli mít pojištěnou nemovitost a nájemník domácnost a odpovědnost. Požadavek na pojištění můžete nájemníkovy uložit v nájemní smlouvě. Je také možnost, že vše pojistíte vy (kdyby náhodou nájemník zapomněl). Pokud zvolíte tuto možnost, zeptejme se v pojišťovně, jestli se na to nevztahuje nějaká výjimka.

Co potřebuji k pronájmu bytu?

  1. Byt v odpovídajícím stavu.
  2. Nájemní smlouvu a pojištění.
  3. Nájemníka.
  4. Kontrolovat, že platí.
  5. Přepsat elektřinu a plyn na nájemníka.
  6. Podat daňové přiznání.
  7. Udělat roční vyúčtování.